Националната авиокомпанија на Хрватска, Кроација ерлајнс, ја заврши 2024 година со нето загуба од 19,6 милиони евра, што е најлоша финансиска година во последните три години. Овој резултат доаѓа по добивката од два милиони евра во 2023 година, а загубата е поголема отколку во предпандемиската 2019 година, како и во 2022 година, која сè уште беше под влијание на глобалните ограничувања за патување, пишува ExYuAviationNews.
Растот на трошоците ги надмина приходите
Главна причина за финансискиот дефицит се зголемените оперативни трошоци, кои пораснале за 9% и достигнале 271,1 милиони евра. Покрај тоа, загубата беше надополнета со доцнењето на испораката на првите два авиони Ербас А220-300, како и краткорочните трошоци за лизинг на авиони и зголемените барања за одржување. Овие расходи го надминаа растот на приходите од патници, кои пораснаа за 6% на 220,7 милиони евра, но не беа доволни за покривање на целокупното зголемување на трошоците. Исто така, новиот колективен договор ги зголеми трошоците за платите на вработените.
Намалување на ликвидноста и предизвици со транзицијата на возниот парк
Вкупните обврски на Кроација ерлајнс од акционерски заеми изнесуваат 78,8 милиони евра на 31 декември 2024 година. Компанијата имаше готовина од 44,8 милиони евра во истиот период, што е значително намалување од 79,1 милиони евра во 2023 година. Овој пад на ликвидноста е резултат на големите инвестиции и трошоци поврзани со преминот кон флота исклучиво на авиони Ербас А220.
Дополнително, авиокомпанијата се соочи со прекини во синџирот на снабдување и проблеми со достапноста на резервните делови во текот на 2024 година, што влијаеше на одржувањето на авионите и дополнително ги одложи испораките на нови авиони. Во исто време, трошоците за усогласеност со регулативата се зголемија поради обврските според регулативите за правата на патниците, иницијативите за животната средина во регионот и барањата за пристапност.
Зголемување на бројот на патници, но пополнетоста на авионите останува ниска
Во 2024 година, „Кроација ерлајнс“ превезе 1.838.609 патници, што претставува раст од 6,1% во споредба со претходната година. Сепак, тој број е сè уште за 15,2% помал од 2019 година, кога воздушниот сообраќај беше на својот врв пред пандемијата.
Просечната стапка на искористеност на кабината беше 65,1%, што е нешто помалку од 65,3% во 2023 година, додека во 2019 година овој процент беше значително поголем – 73,5%.
Авиокомпанијата го зголемила бројот на летови за 1,8% во 2024 година, оперирајќи вкупно 26.438 летови, додека превезла 1.409 тони товар, што е намалување од 7,5% во однос на 2023 година.
Коментар на компанијата: Очекувани предизвици за време на преодниот период
Во изјавата за деловните резултати за 2024 година, Кроација ерлајнс истакна:
„Инвестицискиот циклус за замена на возниот парк, започнат во 2024 година, беше обележан со оперативни и финансиски предизвици карактеристични за периодот на транзиција. Компанијата очекуваше негативни финансиски резултати во оваа фаза. Овие предизвици, како и значајната изложеност на трошоци кои во голема мера се надвор од контрола на Croatia Airlines, имаа силно влијание врз нејзините деловни резултати во 2024 година.
Со актуелните трендови и предизвици во транзицијата на возниот парк, Croatia Airlines влегува во 2025 година со големи финансиски притисоци, но и со надеж дека модернизацијата на флотата ќе донесе долгорочна стабилност и профитабилност.