strana.mk
  • МАКЕДОНИЈА
  • БАЛКАН
  • СВЕТ
  • ПОЛИТИКА
  • ЗАБАВА
  • БИЗНИС
  • ЕКОНОМИЈА
  • ЗДРАВЈЕ
Reading: Светот во страв од блокада – Што е Ормускиот теснец и зошто е толку важен?
Сподели
Font ResizerAa
strana.mkstrana.mk
  • МАКЕДОНИЈА
  • БАЛКАН
  • СВЕТ
  • БИЗНИС
  • ЕКОНОМИЈА
  • ЗДРАВЈЕ
  • ПОЛИТИКА
  • ЗАБАВА
Заследи нѐ
strana.mk > Blog > БИЗНИС > Светот во страв од блокада – Што е Ормускиот теснец и зошто е толку важен?
БИЗНИС

Светот во страв од блокада – Што е Ормускиот теснец и зошто е толку важен?

Објавено June 24, 2025 18:49
strana.mk
Сподели
Сподели

Иранскиот парламент гласаше да препорача затворање на Ормускиот теснец, но конечната одлука треба да ја донесе Советот за национална безбедност. Доколку ова тело ја потврди одлуката и го затвори Ормускиот теснец, светот би можел да се лизне во голема криза – цената на нафтата би можела да „одлета кон небото“, а ситуацијата на Блискиот Исток би достигнала точка од која нема враќање. Зошто е толку важен овој теснец?

Ормускиот теснец е клучна точка за извоз на нафта од Персискиот Залив. Всушност, овој теснец е единствената излезна точка од Персискиот Залив за танкерите што извезуваат нафта произведена од Ирак, Иран, Бахреин, Кувајт, Обединетите Арапски Емирати (ОАЕ) и Саудиска Арабија, како и за танкерите што извезуваат течен природен гас (LNG), чиј најголем производител е Катар.

Колку нафта поминува низ Ормускиот теснец?
Според податоците од американската Администрација за енергетика, низ овој тесен теснец секојдневно поминуваат малку повеќе од 20 милиони барели нафта, или околу 20 проценти од светскиот извоз на сурова нафта. Исто така, низ овој теснец поминуваат 100 до 120 милиони кубни метри течен гас (LNG), што е околу 30 проценти од светскиот извоз на LNG гас.

Најголемите купувачи на нафта и гас од овој дел од светот се Источна и Јужна Азија, но дел од нафтата и гасот се транспортираат и низ Арапскиот Полуостров преку теснецот Баб ал Мандаб, потоа Црвеното Море и Суецкиот Канал до Европа, или преку Арапското Море до Африка. Најголем индивидуален купувач е најнаселената земја во светот – Кина.

Indo-Pacific major energy SLOCs, political map. Geopolitically critical Sea Lines Of Communication. Primary maritime routes between ports, used for trade, logistics and naval forces. Illustration.,Image: 712643417, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Peter Hermes Furian / Alamy / Profimedia

Поради својата специфична положба и количината на деривати што секојдневно минуваат низ Ормутскиот теснец, овој тесен премин има големо геостратешко значење и честопати бил причина за конфликти меѓу земјите од Заливот, како и за оружјето со кое Иран им се заканува.

Како може Иран да го блокира Ормутскиот теснец?
Ормутскиот теснец го поврзува Персискиот Залив со Оманскиот Залив. Од едната страна на брегот на Персискиот Залив се Ирак, Кувајт, Бахреин, Катар, ОАЕ и Саудиска Арабија, а на крајот од таа страна, полуостровот Оман. Од другата страна на Персискиот Залив, целиот брег му припаѓа на Иран.

Самиот теснец се отвора кон брегот на Иран од едната страна и Оман од другата, имено оманската енклава Мусандам. Во најтесниот дел, теснецот е широк само малку повеќе од 30 километри. Сепак, водниот пат е многу потесен – само околу три километри – што бара танкерите да минуваат низ иранските и оманските води. Како што танкерите влегуваат во Персискиот Залив, тие се приближуваат до островите Мали и Велики Тунб – спорни територии меѓу Иран и арапските земји.

Иран претходно се закани дека ќе го блокира теснецот и има на располагање разни механизми.


Извештајот на американската Конгресна истражувачка служба од 2012 година ги наведува како опции за Иран забраната за пловидба во Ормутскиот теснец без експлицитно да ги наведе последиците од неговото кршење, инспекцијата на танкерите или нивното запленување од страна на иранската страна, испукувањето предупредувачки истрели кон бродовите и употребата на подморници и ракети за гаѓање трговски и воени бродови.

За време на војната меѓу Ирак и Иран, Техеран ја користеше и тактиката на поставување подводни мини, додека гаѓаше танкери за нафта со ракети „свилена буба“, од кои една го погоди американскиот брод USS Samuel B. Roberts.

Светот во страв од блокадата на Ормутскиот теснец
Без разлика кој метод ќе го избере Иран, има многу противници на блокадата – и на исток и на запад и во соседството.

Во минатото, арапските земји од другата страна на Персискиот Залив можеа дури и да се заканат со воена интервенција доколку транспортот на нафта беше блокиран, додека западните земји се подеднакво против нуклеарната програма на Иран колку и против фактот дека Техеран има контрола врз еден од стратешки најважните водни патишта во светот. Кина, па дури и Јапонија и Јужна Кореја (најголемите купувачи на нафта во светот), го блокираат овој теснец и остануваат без клучен извор на енергија.

Американската и британската морнарица често патролираат во областа поради тензиите и за да ја заштитат слободата на пловидба, додека Иран има воено присуство на северниот брег и често спроведува воени вежби во регионот.

TAGGED:Ормуски теснец
Сподели ја оваа статија
Email Copy Link Print
Претходна статија Во Германија тестираат ново гориво: Еве ги предностите на бензинот Super E20
Следна статија Николоски на средба со 11 најголеми француски компании: Ги имаме најдобрите услови за инвестирање

МОЖЕБИ ЌЕ ВЕ ИНТЕРЕСИРА

Зошто ни се приспива околу 14 часот?

Ако сте меѓу оние кои секој ден околу 14 часот чувствуваат потреба…

June 23, 2025
Препораки за претстојниот топлотен бран

Поради најава од Управата за хидрометеоролошки работи (УХМР) за очекувани повисоки максимални…

June 23, 2025

Уште едно македонско семејство е евакуирано од Тел Авив: Мајка со три деца слета безбедно во Атина

Четири македонски државјани (мајка и три…

June 25, 2025

Олимпик Лион исфрлен во втората француска лига

Фудбалскиот клуб Олимпик Лион е исфрлен…

June 25, 2025

Ќерката на Брус Вилис објави нови фотографии со актерот

Ќерката на легендарниот Брус Вилис, Талула…

June 25, 2025

Нов земјотрес во Охрид

Земјотрес со Рихтерова локална магнитуда ML2.4…

June 25, 2025

РАЗНО

БИЗНИС

Илон Маск ги пушти роботите сами да возат луѓе- инвеститорите пресреќни, скокнаа акциите

Илон Маск конечно го постигна она што го ветуваше со години - возила што ги возат луѓето сами без никаква…

June 24, 2025
БИЗНИС

САД и Кина се согласија за „деескалација“ на трговските тензии

Соединетите Американски Држави и Кина тврдат дека во принцип се согласиле за рамка за деескалација на трговските тензии меѓу двете…

June 11, 2025
БИЗНИС

Кина ја слави победата против Трамп: Договорот за царини дочекан со воодушевување

Кинеските претставници, влијателните личности и државните медиуми во понеделник го претставија првичниот трговски договор и 90-дневното укинување на царините со…

May 13, 2025
БИЗНИС

„Дојденците“ во Брисел задоволни од условите за живот во градот, но не и од хигиената

Странците кои живеат во Регионот на Брисел генерално се многу задоволни од условите за живот, но се жалат поради недоволната…

October 13, 2024
strana.mk

News

  • Advertise

Technology

  • Innovate
  • Gadget
  • PC hardware
  • Review
  • Software

Health

  • Medicine
  • Children
  • Coronavirus
  • Nutrition
  • Disease

Culture

  • Stars
  • Screen
  • Culture
  • Media
  • Videos

More

  • „Вујо мајсторе“ испушти победа против Холандија
  • About Us
  • Blog
  • Blog
  • Contact
  • Contacts
  • Courses
  • Customize Interests
  • Events
  • Home
  • Member Login
    • Password Reset
    • Profile
  • My Bookmarks
  • Our teachers
  • Registration
  • Single Course
  • Strana.mk
  • Time Home
  • Time Home 2
  • Time Home 3
  • Time Home 4
  • Вреди: Законот за бранители нема да помине без да бидат вклучени припадниците од ОНА
  • Ноле: Се мачев да земам здив, веќе немам 19 години
  • Саша Поповиќ пред да умре на ќерката и купил стан за да биде поблиску до неа

Subscribe

  • Home Delivery
  • Digital Subscription
  • Games
  • Cooking

© СТРАНА.МК.  All Rights Reserved.

Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?